30 milionů cestujících ročně: Extrémně drahé mega letiště se potápí do vody!

Izumisano (Japonsko) - Letiště Kansai v jihozápadním Japonsku je jedním z nejdražších a nejrušnějších letišť na světě. Letiště v Izumisanu má však obrovský problém: je příliš těžké! Je postaveno několik kilometrů od pobřeží na umělém ostrově v moři a každým rokem se propadá hlouběji do vody. Blíží se vznik super-GAU?

Potopí se letiště Kansai jednoho dne do moře?
Potopí se letiště Kansai jednoho dne do moře?  © PHILIP FONG/AFP

"Kansai Kokusai Kūkō" navštíví ročně více než 30 milionů cestujících! Pro srovnání: BER v roce 2024 zaznamenalo 25,5 milionu cestujících, zatímco nejrušnější letiště na světě (Atlanta International Airport) více než 90 milionů.

Náklady na výstavbu letiště v blízkosti megaměsta Ósaka jsou však ještě extrémnější. Přestože bylo dokončeno v roce 1994, stálo údajně přibližně 19 miliard dolarů (BER stálo přes všechny problémy a inflaci přibližně 7,3 miliardy)!

O pouhých 31 let později se letiště "alarmujícím tempem" propadá do moře, jak uvádí portál Essential Japan.

Přestože je držitelem několika světových rekordů a při jeho výstavbě byla věnována velká pozornost prevenci zemětřesení, všechny možné komplikace stavby na umělém ostrově zřejmě nebyly brány v úvahu.

Tajfun již v roce 2018 způsobil vážné záplavy. Toto riziko se každým rokem zvyšuje.

Letiště Kansai bylo postaveno na umělém ostrově.

Letiště Kansai bylo v roce 2018 částečně zaplaveno tajfunem Jebi.
Letiště Kansai bylo v roce 2018 částečně zaplaveno tajfunem Jebi.  © dpa | Kentaro Ikushima
Letiště bylo postaveno na umělém ostrově.
Letiště bylo postaveno na umělém ostrově.  © AFP

Stovky milionů eur na zabránění dalšímu úpadku letiště

Ročně sem přiletí více než 30 milionů cestujících.
Ročně sem přiletí více než 30 milionů cestujících.  © dpa/kyodo

Inženýři očekávali určitý pokles, ale ne 11,5 metru! Ve skutečnosti předpokládali osm metrů za 50 let.

V minulosti již byly investovány desítky milionů do zajištění podloží a míra poklesu se snížila na přibližně sedm centimetrů za rok.

Nebezpečí však přetrvává. Aby se snížilo riziko záplav a rychlejšího klesání, probíhá v současné době renovace letiště Kansai a jeho podloží, která si vyžádá náklady výrazně přesahující (ekvivalent) 500 milionů eur.