Obrat Germanwings? "... sestup mohla způsobit pouze technická závada"

Prads-Haute-Bléone (Francie) - Druhý pilot Andreas Lubitz (†27) byl před deseti lety rychle prezentován jako příčina pádu letadla společnosti Germanwings a pouhých 49 hodin po katastrofě byl označen za duševně nemocného masového vraha. Neprávem?

Odborník na bezpečnost letů Šimon Hradecký se domnívá, že se může jednat o technickou závadu.
Odborník na bezpečnost letů Šimon Hradecký se domnívá, že se může jednat o technickou závadu.  © Sky/The Thursday Company

Expert na bezpečnost letů Šimon Hradecký se anonymně dozvěděl o závadě na dveřích pilotní kabiny, která byla zaznamenána v záznamu o závadách letadla. Informuje o tom v novém dokumentu Sky "Germanwings - Co se stalo na palubě letu 9525".

Volající později uvedl, že záznam opět zmizel. Jako důkaz pořídil fotografii, ale nechtěl ji předat dál, protože se obával o svou práci a dokonce i o svůj život.

Skutečnost, že se pouhých 49 hodin po havárii konala tisková konference, na níž francouzský státní zástupce zveřejnil nejpravděpodobnější a nejpravděpodobnější výklad rozšířené sebevraždy Lubitze, jehož jméno dokonce vyslovil, zapůsobila jako bomba.

Letecký novinář Andreas Spaeth ví, že objasnění leteckých katastrof obvykle trvá týdny, ne-li měsíce.

Pád Germanwings: "Andreasi, otevři ty zatracené dveře!"

Hradecký diskutuje s leteckým novinářem Andreasem Spaethem (vlevo).
Hradecký diskutuje s leteckým novinářem Andreasem Spaethem (vlevo).  © Sky/The Thursday Company

Úřady jsou přesvědčeny, že pilot Patrick Sondenheimer (†34) při letu do Düsseldorfu opustil kokpit. Krátce poté je na záznamníku slyšet bzučivý zvuk otevírajících se dveří, po kterém však nenásleduje žádná reakce druhého pilota, který by musel dveře zevnitř odemknout. Je slyšet klepání, které přechází v intenzivní bušení, a také slova: "Andreasi, otevři ty zatracené dveře." Najednou se ozve: "Otevři ty zatracené dveře!". To potvrzují i pozůstalí příbuzní v dokumentu, kterým to bylo ukázáno.

Podle některých leteckých odborníků odpovídají scénáři masového vraha Andrease Lubitze i několikanásobné změny výšky při odletu - rovněž v Sondenheimerově nepřítomnosti. Druhého pilota, který si prý dva týdny před katastrofou stěžoval na nespavost, k tomuto kroku mohl přimět dlouhý seznam lékařů a strach ze ztráty zaměstnání kvůli údajné poruše zraku.

Podle generálního ředitele Lufthansy Carstena Spohra byl však Lubitz "stoprocentně způsobilý k letu bez jakýchkoli omezení nebo podmínek".

Poslední sestup Germanwings 9525 "mohla způsobit pouze technická závada"

Tim van Beveren vypracoval pro Lubitzovu rodinu znalecký posudek.
Tim van Beveren vypracoval pro Lubitzovu rodinu znalecký posudek.  © Sky/The Thursday Company

Podle Hradeckého se stále zvažuje možnost, že Andreas Lubitz byl v bezvědomí.

A: expert Tim van Beveren získal indicii, že posádka tohoto letadla se již jednou zablokovala a nebyla schopna otevřít dveře ani po zadání nouzového kódu. Konkrétně prý bylo vadné tlačítko 2 - součást nouzového kódu.

Šimon Hradecký uzavírá: "Pokud osoba v kokpitu nebyla schopna jednat a nikdo se nemohl dostat do kokpitu kvůli vadné klávesnici, mohla závěrečný sestup spustit pouze technická závada."

Autor knihy Patrick Huber má jiný názor. Podle něj se šíří "pochybné teorie a zcela nevěrohodné závěry", jak píše v komentáři na webu austrianwings.info . Tato tvrzení nejsou "ničím jiným než konspiračními teoriemi". Mluvil s piloty, techniky i právníky: "Všichni kroutili hlavou." Všichni se prý domnívají, že je to pravda.

I deset let po katastrofě, která si vyžádala 150 obětí, zůstává mnoho otázek nezodpovězených - možná navždy.

Upoutávka na dokumentární film společnosti Sky "Germanwings - Co se stalo na palubě letu 9525?"

Třídílný dokument "Germanwings - Co se stalo na palubě letu 9525?" můžete od 14. března vidětexkluzivně na Sky a na streamovací službě WOW.